Debatforum

Fileten -urørt skov?

Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Karen Fich  (20-02-2025)

Jeg har set at Naturstyrelsen har travlt med at gøre Farum Lillevang til "urørt" skov, bla fjerne ikke-hjemmehørende træer.
Fileten, hvor nogle af os var på tur sidste år, bliver vel ikke omfattet?! - det er jo netop samling af ikke-hjemmehørende træer, og i øvrigt også af en pæn alder.

Er der nogen der ved noget om det eller har kontakter i Naturstyrelsen?

Svar

Indsendt af Jakob Buhl  (21-02-2025)

Det kan jeg ikke umiddelbart svare på.

Men jeg kan fortælle, at jeg i forhold til en mere end 100-årig plantage på Ærø, som også skal lægges "urørt", fandt helt konkrete oplysninger frem på en af deres (Naturstyrelsens) hjemmesider.
Det var ikke let at finde, men det lykkedes.

Den umiddelbart planlagte fremgangsmåde der lover, igen umiddelbart, ikke godt for omtalte "Fileten".

Mht. til den ærøske lokalitet fik jeg gjort en slags indsigelse, men lige på falderebet, da jeg - mod sædvane - hverken havde set annoncering i lokale medier eller var blevet personligt kontaktet.

Der er altså sket en eller anden ændring i deres måde at kommunikere på i det fynske område. Det har ellers i flere år fungeret ganske godt.
Muligvis skyldes det personudskiftninger.

Det kan jo være det fungerer bedre i det nordsjællandske område. Det kan vi da håbe på - og et eller andet sted i det dendrologiske netværk må der være nogen der kan svare dig.

Venlig hilsen

Jakob Buhl

Tilbage til forsiden         Skriv svar