Tilbage til forsiden Skriv svar |
|
Emnet er startet af Annemette R Eriksen (12-09-2024) |
Kære trævenner Mon I kan hjælpe mig? I forb med vejarbejde har de kappet meget store og velsagtens bærende rødder af mit egetræ, mange skovfyr og sitkagraner i een side ud mod vejen. Træerne står lidt forhøjet, så der er skåret voldsomt i rødderne for at kunne plane ud til asfalt nedenfor. Det er ikke spektakulære træer, men som træelsker er det frygteligt at være vidne til ødelæggelsen. De afkappede rødder blev blotlagt i det tidlige forår og stod åbne og blottede længe, indtil de fyldte noget jord på. Mit spørgsmål er, om store træer kan overleve et sådant voldsomt indgreb? Hvis der er gået svamp i træerne, hvor længe holder de mon ud? Er der nogle her med erfaring om dette? På forhånd tak for jeres hjælp. Gode hilsener, Annemette |
|
|
Svar |
Indsendt af Jakob Buhl (12-09-2024) |
Kære Annemette,
Det er jeg da ked af at læse. Igen et eksempel på en lidt uvidende og også hensynsløs adfærd. Suk!
Når det gælder skovfyr og sitkagran, må jeg blive dig svar skyldig.
Når det gælder eg, lyder det ikke særligt godt. Afhugning af især større rødder, har jeg ret éntydigt dårlige erfaringer med.
Er det mere end én eg?
Jeg kan naturligvis ikke udstede en garanti for hverken det ene eller det andet.
Men som udgangspunkt lyder det ikke så godt.
Det er meget muligt, at du først vil se eventuelle virkninger i næste sæson. Det er i hvert fald min erfaring.
Venlige hilsener
Jakob Buhl |
Indsendt af Hans Erik Lund (12-09-2024) |
Det lyder godt nok barskt, og kan måske føre til et erstatningsansvar.
Lån bogen “Risikotræer” af bl.a. Iben Thomsen på biblioteket. Her kan man finde omtaler af træer, der er gået ud efter at der er lagt jord på jorden omkring træerne.
I tvivlstilfælde kan du måske rådføre dig med Iben Thomsen |
Indsendt af Annemette R Eriksen (14-09-2024) |
Tusind tak begge to for jeres svar. Det drejer sig om eet egetræ, der vel er ca 50 år gammelt. En stor bøg blev bla fældet, og jeg frygter for hele rækken af de store træer. I disse tider, hvor der er stigende fokus på træer samt biodiversitet, undrer det mig, at man ødelægger så meget i forb med anlægsarbejde. Ja, de vil yde en erstatning, der lyder på 2000 kr pr træ(ikke hele rækken), men jeg kan kun få erstattet eet større træ for den sum. Derudover ønsker jeg ikke at miste de store træer, da de tager længe om at få store, monumentale stammer. Derudover huser de en masse liv. Suk. Lad os håbe, at der er lys forude mht bevarelse af store træer. Gode hilsener, Annemette |
Indsendt af Gunner (14-09-2024) |
Hej Annemette og andre. De store rødder er holderødder som sikrer træernes stabilitet. Store sår på rødder og stamme kan være indgang for svampe. Så du skal holde øje med træerne fremover; begynder de at hælde, gror der svampe på rødderne eller er der døde grene i toppen af kronen. I den forbindelse er Iben Thomsen ganske rigtigt en af de dygtigste i landet, hun kan vurdere hvad der bør gøres. |
|
Tilbage til forsiden Skriv svar |