Tilbage til forsiden Skriv svar | |
Emnet er startet af Jakob (14-02-2013) | |
Der er saa mange - isär nordamerikanske - naaleträer der har meget aromatiske naale. Ihvertfald naar man nulrer disse mellem fingrene. Men er de giftige? Vil nogle af dem kunne anvendes i en snaps? | |
Svar | |
Indsendt af T.S. Nielsen (16-02-2013) | |
Mig bekendt er ingen gran eller fyr giftige. Har selv flere opskrifter med/på gran/fyr. Oftest er det de unge skud man bruger. Også unge fyrrekogler skulle være fine. | |
Indsendt af Jakob (18-02-2013) | |
Tak for svaret. Mener du grönne fyrrekogler? Bliver de unge skud af gran (Picea abies gaar jeg nästen ud fra) og fyr anvendt direkte, träkker i sukkerlage (som en foreslog mig) inden eller hvad, i det en snaps med späde rödgrannaale jeg lavede aldrig fik den önskede karakter? | |
Indsendt af Anne Marie Lund Pedersen (18-02-2013) | |
Thuja og taks-nåle er giftige for dyr. Vel også for mennesker. | |
Indsendt af T.S. Nielsen (18-02-2013) | |
Selvfølgelig skal man sætte sig ind i, hvad der er giftigt, inden man starter med at samle. Som med alt andet man samler i naturen/haven. Dernæst er der jo stor forskel på, hvad på planten der er giftigt, hvor meget - og for hvilke organismer. F.eks. er juniperus-nåle lidt giftige mens de sorte bær er gode i snaps. Og nogle kan fint tåle at spise olden (bog og agern) mens det for andre er meget giftigt i større mængder. | |
Indsendt af Hans Olav Nymand (18-02-2013) | |
Ja, man skal holde sig fra Taks- og Cypres-familierne. Thuja indeholder f.eks. thujon og thujaplicin, mens taks indeholder taksol (og noget mere jeg ikke kan huske). Flere af disse er dødeligt giftige for mennesker, selv i ganske små doser. | |
Indsendt af Jakob (18-02-2013) | |
Tak for alle de gode svar! | |
Tilbage til forsiden Skriv svar |