Tilbage til forsiden Skriv svar |
|
Emnet er startet af Steffen (15-10-2011) |
Jeg er på udkig efter nogle bøger som beskriver træer rigtig godt. Det skal ikke bare være de normale kendte træer, men med mange specielle og mere sjældne træer. Har i nogle gode forslag?? |
|
|
Svar |
Indsendt af Nielsen (17-10-2011) |
Et par field guides jeg kan anbefale:
White, White & Walters: A field guide to the trees of Britain and Northern Europe. Forlaget Oxford fra 2005
Johnson & More: Tree Guide. Forlaget Collins fra 2004
Og også den gamle bog "Træernes Bog - Internationalt Træ-atlas" af Hugh Johnson. Den er fra 1975 og kan nok kun fås hos en antikvar.
|
Indsendt af Hans Olav Nymand (29-10-2011) |
Der er flere gode bøger:
Alan Mitchell: Træer i Nordeuropa (GAD) er ret omfattende og med detaljerede beskrivelser, men få billeder. Den fås på mange biblioteker og antikvarisk.
Roger Philips: Træer i Danmark, 2 bind (Forlaget Danmark) er også ret omfattende, men billeder af alle træerne i bogen, men lidt korte beskrivelser. God til blade. Fås antikvarisk (billigt!)
Hugh Johnson: Trees (2010, Octopus publishing) er en opdateret version af hans gamle "Træernes bog" og ret god - der er dog ikke så mange artsbeskrivelser, men mere grupper af træer. Alligevel meget læsværdig. Jeg fik min via Amazon.
Gelderen & Hoey Smith: Illustrated Encyclopedia of Conifers (Timber Press), ret dyr men omfatter samtlige arter af nåletræer i hele verdnen. Så er man da dækket ind der. Gode billeder og beskrivelser.
Og i samme boldgade som Hugh Johnson's "Tress" kan jeg anbefale Aljos Farjon's "A natural history of Conifers".
Hans Olav
|
Indsendt af Knud Ib Christensen (06-11-2011) |
Endnu en god felthåndbog er Keith Rushforth 1999. Trees of Britain & Europe. Harper Collins Publishers - ligesom den nye udgave af Fitschen, Gehöllsflora |
Indsendt af Gunner. (11-03-2012) |
Jeg vil også gerne varmt anbefale Træer i Nordeuropa af Alan Mitchell. En af dens største kvaliteter,er den danske oversættelse af Søren Ødum - han var en stor kapacitet på området - bl.a. fordi han ved hver art fortæller, hvor i Danmark de kan findes.
|
|
Tilbage til forsiden Skriv svar |