Debatforum


Så Bangsbo Fyr


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Tom Andersen  (27-03-2021)

Hej eksperter :)

Jeg har fået nogle frø fra Bangsbo fyrren og vil gerne have størst mulig spire-% Mine kompetencer ligger i køkkenhaven, så derfor vil jeg høre jer om den bedste metode mht tidspunkt (inde nu?) jord, temperatur osv

På forhånd tak for ass.

Svar

Indsendt af Jakob Buhl  (27-03-2021)

Hej Tom,

Jeg er ikke den store ekspert ud i formering af lige præcis fyrretræer, men det er der andre der er og jeg håber jeg hermed hjælper med til at give dit spørgsmål lidt opmærksomhed. Bemærk dog, at Bangsbofyrren vistnok tidligere har været diskuteret her. Måske står der noget relevant. Kig efter.
Indtil der kommer mere præcise angivelser har jeg dog slået op i "Formering af træer og buske i egen have"(har både den gamle og den nye udgave, som har fået en mere kedelig titel) og der nævner han blot, at frøene skal opbevares tørt til foråret, hvor udsåning sker og kan ske ved, som forfatteren skriver "bredsåning, og frøene dækkes med 0,5 cm. bakkesand". Resten af teksten handler om processen hhv. før og efter.

Venlig hilsen

Jakob

Indsendt af Anne Marie Lund Pedersen  (28-03-2021)

Jeg sår nåletræ frø her om foråret efter koglerne er klænget på radiatoren og de tørre frø er opbevaret i koldhus vinteren over i lukket beholder. Sår dem nu i ikke for lave beholdere i sterilt så-jord,der er fugtet inden,dækker dem med fint bakkesand og holder jorden fugtig ved undervanding,ellers rådner de i rodhalsen.Husk drænhuller i beholderen. De står i skyggesiden af drivhuset hele sommeren.Vandes nedefra og tørt sand drysses på overfladen,hvis den bliver for fugtig. Held og lykke fra en gammel kone.

Indsendt af Tom Andersen  (28-03-2021)

Tusind tak til Anne Marie og Jakob
Jeg sår inde nu og passer på rodhalsen - hvis noget spirer :)

Indsendt af Gunner Thalberg.  (28-03-2021)

Hej Alle.
Min erfaring fra kirkegården er, at de stedsegrønne gerne selvsår sig steder hvor vi har påvirket jorden.
Et eksempel er forsømte gravsteder, her kommer de ofte i perlestenene eller et bed med udpint jord.
Her har jeg bl.a fundet Østrigsk fyr, Kæmpe thuja og Douglas gran.
Det er som om, at de spirer bedre her end i god muld.
Mvh Gunner.

Tilbage til forsiden         Skriv svar