Debatforum


Frø af duetræ?


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Karen Fich  (23-01-2021)

Er der nogen der har friske frø af duetræ jeg må købe, så jeg kan så dem i februar?
Mvh
Karen

Svar

Indsendt af Anne Matie  (23-01-2021)

Har du prøvet at så duetræ før?

Indsendt af Karen Fich  (23-01-2021)

Ja, frø fra frøbutikker. Men jeg læste et sted at du anbefalede man skulle tage frø i februar og så i sand i en kasse i drivhuset, så det ville jeg gerne prøve. Jeg har bare ikke adgang til et træ hvor jeg kan tage frø

Indsendt af Bjarne Dinesen, Asperupgaard  (23-01-2021)

Hej Karen
Der er masser af frø på mit duetræ.
Men jeg har faktisk aldrig haft held med at så dem.
Jeg har læst de skal igennem 2 kuldeperioder for at spire, og selv om jeg har gemt potterne i 3-4 år er der ingen der er spiret.
Til gengæld finder jeg de fleste år et par spirede frø under træet, det er der også i år, og jeg har nu en lille plante i en potte i drivhuset. Hvis du kommer forbi Vestfyn må du gerne få den lille plante, samt samle alle de frø du gider.
For resten bor jeg på en lille vej med 10 husstande, 4 af dem har et duetræ, det er vist rekord i Danmark! 2 af planterne er børn af mit duetræ, en af dem blomstrede første gang efter 10 år, det er heller ikke almindeligt.

Indsendt af Anne Marie Lund Pedersen  (24-01-2021)

Jeg satte frø ene i 'støb' i februar i en spand fugtig sand efter at have vasket kødet af.De stod i koldhus i 12 mdr.sandet var fugtigt og jeg kiggede til dem af og til, indtil de begyndte at vise spirer.Så blev de sat i potte enkeltvis.Nogle kom med 5-6 spirer,da 'nødden' indeholder 5-6 frøhvider. I løbet af sommeren blev ca 50 nødder sat i dybe potter og om efteråret blev de skilt ad efterhånden som de satte en god rod enkeltvis.Desværre passede jeg ikke godt på dem 1.vinter,så de fleste frøs væk på friland.

Indsendt af Karen F  (24-01-2021)

Tak til både Bjarne og Anne Marie,

Bjarne, jeg vil meget gerne komme forbi og hente den lille plante, når vi forhåbentlig på et tidspunkt i årets løb skal til/fra Jylland.
Det må være et fantastisk syn når alle træerne på Jeres vej blomstrer. Dette smukke træ burde i det hele taget have en større udbredelse.

Anne Marie, tak for den udførlige instruktion som andre måske også kan have glæde af. Den bliver gemt så jeg har den til en senere lejlighed.
Mvh
Karen

Indsendt af Bjarne Dinesen, Asperupgaard  (25-01-2021)

Hej Karen
Jeg skal nok gemme den lille plante til du en gang kommer forbi.
Desværre er 2 af de blomstrende duetræer placeret så de ikke kan ses fra Lærkestræde, man skal ind i haven! Den fjerde have havde til for 4 år siden et stort blomstrende duetræ, der kunne ses fra vejen, men det blev angrebet af svamp og derefter fældet.
Nu har de så fået en plante fra mig, den har fået en fornem placering, men der går jo nok mindst 25 år før den kan tage kampen op med mit duetræ...

Indsendt af Vibeke Bloch Poulsen  (25-03-2021)

Har du fået fat i frø af Duetræ? Eller er jeg leveringdygtig i en spand fuld. De er bare revet sammen - de lå på grææset, og det var som at gå på kuglelejer - og ligger ude. Du fik for øvrigt nogle frø fra mig sidste år.

Indsendt af Karen Fich  (26-03-2021)

Bjarne Dinesen har tilbudt mig et lille selvsået træ, det starter jeg med.
Men ellers tak for tilbuddet.
Jeg venter på Stewartiaen, jeg har ikke kigget til dem efter vinteren endnu, men de andre er der godt gang i.

Indsendt af Karen Fich  (22-08-2021)

Hej Bjarne,
Må jeg komme forbi og hente duetræet mandag aftten?

Mvh
Karen

Indsendt af Bjarne Dinesen  (22-08-2021)

Hej Karen
Det må du gerne.
Hvornår ca kommer du?
Vh Bjarne
bjarne@asperupgaard.dk

Tilbage til forsiden         Skriv svar