Debatforum


Kongeegen og podninger


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Steffen Jensen  (26-04-2020)

Jeg er ved at læse op på de helt gamle og store træer her landet og Kongeegen må jo siges og være den ældste.
Under min oplæsning på emnet er jeg stødt på at Kongeegen er opformeret via podning og frø.
Hvad jeg har kunne læse mig til er Kongeegen podet og plantet flere steder, herunder Danneregen i Slotsparken ved den oprindelige Kongeeg, men der er også plantet en podning i Den Danske Træsamling i Gerlevparken.
Der skulle gerne være flere podninger og frøplanter rundt omkring i landet.
Er der nogen af jer som har kendskab til hvor disse træer står??

Svar

Indsendt af Hans Erik Lund  (01-05-2020)

Hej
Prøv at kontakte direktør Niels Sættem på Frederik VII's Stiftelse (Jægerspris), der jo ejer skoven med Kongeegen.
Mvh.
Hans Erik Lund

Indsendt af Steffen Jensen  (01-05-2020)

Jeg har snakket med Niels, de havde dog ikke en liste over hvor de har givet planter til.
Men han bekræftede dog de steder jeg selv har fundet frem til.

Podninger: Danneregen, Træsamlingen i Gerlevparken samt træerne på Årø.

Frøplanter: Normandskoven ved Skibby, Skovhaven på Langeland, Sillebro Ådal og Øster Mølle ved Dronninglund.

Nogen der kender flere??

Indsendt af Peter Günther  (01-05-2020)

Kongeegen er jo også repræsenteret i Egealleen i Arboretet, men det ved du formodentlig :)

Indsendt af Jakob Buhl  (02-05-2020)

Interessant diskussion.
Skovhaven på Langeland havde jeg lige godt aldrig hørt om, eller svedt ud, selvom Langeland er naboø til min hjemø og selvom jeg har deltaget i intet mindre end to af Dendrologisk Forenings ekskursioner der (og andre ture) rundt til både interessante samlinger og naturskov og det der ligner.
Gad vide om det er Henrik Staun og evt. Peter Friis Møller der har sikret frøplanter af Kongeegen til Skovhaven?
På en af naboøerne, Tåsinge, vokser Ambrosiusegen som jeg i sin tid ankede agern af.
På Egeløkke er der en samling der, da jeg var der, indeholdt 16 arter af eg. I slotsparken ved Trankekær gods har jeg set den muligvis ældste Quercus cerris (frynseeg) i Danmark.

Tilbage til forsiden         Skriv svar