Debatforum


Information om rekord træer søges


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Mark N  (22-08-2018)

Jeg søger så meget information om rekord træer som overhovedet muligt, og håbede derfor at en eller flere på dette debatforum kunne pege mig i den rigtige retning. Jeg søger gerne links, artikler, bøger osv. omhandlende rekorder på tykkelse, højde, alder og evt. andre sjove facts.

Det er til er omfattende indlæg på min blog, som gerne skulle deles i et nyhedsbrev med et bredt publikum.

På forhånd mange tak. Mvh Mark

Svar

Indsendt af Hans Erik Lund  (22-08-2018)

Hej

Der findes masser af oplysninger i Dendrologisk Forenings Træregister. Der kan du ovenikøbet søge efter højeste eller tykkeste træ.
Der findes aldersangivelse for en del træer, især ege, men de fleste er baseret på gennemsnitsværdier for hvor meget træerne vokser i tykkelse, og er derfor ikke overvældende præcise.
I DDF's årsskrift XVI fra 1998 er der en gennemgang af de 30 største (og målbare) ege i Danmark.
Flemming Rune har beskrivelser af store træer i Grib Skov og Tisvilde Hegn.
Henrik Staun har mange beskrivelser af store træer på Langeland.
I Mitchels bog TRÆER, oversat af Søren Ødum er der angivelser af store træer, men de er fra 1970-erne, og da mange stod i parker, som man ikke længere har råd til at holde, findes mange af træerne ikke mere.
Mvh.
Hans Erik Lund

Tilbage til forsiden         Skriv svar