Debatforum


Alder på taks?


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Folmer  (03-11-2016)

Vi har 2 meget store gamle taks træer. Vi kalder dem "tvillingerne", fordi de har samme størrelse og dermed helt sikkert lige gamle.
Men hvor gamle?
Stammens diameter ca. 100 cm i en højde på 50 cm over jorden. Er der en taks ekspert der kan hjælpe?

Svar

Indsendt af Claus Barholm-Hansen  (03-11-2016)

Ud fra denne engelske hjemmeside og alle forhold iøvrigt antages lige da er træet over 150 år ihenhold til tabellen. Jeg ved dog ikke om den angivne diameter på 50cm diameter => 157cm omkreds er målt i samme højde som deres omkreds = "girth" ?

MEN der er nogle helt enestående billeder af engelske taks-træer :)

http://www.ancient-yew.org/userfiles/file/Protocol1fccopy.pdf

Indsendt af Claus Barholm-Hansen  (03-11-2016)

Det gik lidt hurtigt - med en diameter på 1 meter er alderen jævnfør skemaet nærmere >320 år afhængigt af vækstforhold etc. etc.

mvh

Claus

Indsendt af Hans Erik Lund  (03-11-2016)

Fantastiske billeder af fantastiske takstræer i Ancient yews;

Danmarks største taks blev målt i 1970 af Johan Lange, se denne artikel: "http://www.dendron.dk/aarsskrift/docs/1970.pdf" på side 208.

Taks er utrolig skyggetålende og kan derfor udvikle sig MEGET langsomt og dermed være en hel ældre, hvis de har stået i skygge.

Indsendt af Folmer  (04-11-2016)

Mange tak for dit hurtige svar. Jeg har straks været ude og måle takstræernes omkreds i 50 cm's højde, og den er for begge cirka 340 cm og ved jorden omtrent 400 cm. Deres indbyrdes afstand er ca. 7 meter, og de står nu i halvskygge/halvlyst i nærheden af vores hus som er 200 år gammelt. Ud over alder...Hvordan deres omgivelser har været før er det store ? Hvorfor 2?

Indsendt af Hans Erik Lund  (04-11-2016)

Hej igen
Normalt måles omkreds en 1,3 m over det omgivende terræn. På den måde undgås at roudløbene får for stor betydning for omkredsen. I planteskoler måles ofte i 1 m højde over terræn, men da det drejer sig om unge træer har det meget lille betydning.

Indsendt af Folmer  (04-11-2016)

Igen mange tak for hjælpen. 1,3 meter over terræn er den ene taks 310 cm og den anden 280 cm i diameter

Indsendt af Hans Erik Lund  (04-11-2016)

Hej igen

Med den størrelse (Bromølletaksen målte 3,66 m i 2011) bør takstræerne optages i Dendrologisk Forenings Træregister.

Jeg håber derfor at du kan og vil oplyse mig om hvor træerne står og evt. et par billeder.

Hvis du ikke ønsker at oplysningerne gives i denne tråd, kan de sendes til mig direkte med denne e-mail adresse: "dtr@dendron.dk".

Mvh.
Hans Erik

Tilbage til forsiden         Skriv svar