Debatforum


Allétræer


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Per Hilbert  (04-10-2016)

Jeg er ved at skrive et hæfte, hvor jeg prøver at samle erfaringer med alléer. Jeg hører gerne om gode og dårlige erfaringer hos jer, især vedrørende træartsvalg, samt tips om, hvor jeg kan finde særprægede og flotte alléer.

Svar

Indsendt af Jakob  (04-11-2016)

Har engang snakket med en der har prøvet at plante en længere allé af ask (et sted hvor jeg formoder der tidligere har været stynet poppel) - og som havde bekymringer om deres sundhedstilstand og om han behøvede plante supplerende for udgåede planter.
Da planterne var indkøbte, var der ikke tale om den lokale ask, som virker relativt modstandsdygtig. Umiddelbart. Kan måske også skyldes, at det er på en ø. Elmesygen var nemlig også "forsinket".
Efter nogle enkelte supplerende plantninger beklagede han sig igen. Jeg beså hans allé for nogle år siden og vurderede, at der ikke var behov for supplerende plantning.
Det har - ihvertfald indtil videre - vist sig at være en rigtig vurdering.
Ask kan jo (også) ved omplantning/udplantning gå lidt i stå, er det min erfaring og folk der ikke har prøvet det før, og som måske har indkøbt planter for mange penge, er ikke så tålmodige.

Så spørger du efter eksempler på flotte alléer. Der tænker jeg umiddelbart Vallø og Tranekær.

Iøvrigt har jo Fonden for Træer og Miljø beskæftiget sig meget med alléer. Det er også noget du måske burde undersøge. God arbejdslyst!

Tilbage til forsiden         Skriv svar