Debatforum


plantning af klumpplanter


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Vibeke Poulsen  (28-02-2016)

Jeg kunne godt tænke mig, at der her er nogle, som vil komme nogle kommentarer til den artikel, som Haveselskabet sender ud pr. mail,(Haven Weekend uge 8 / 2016) hvor de lige har skrevet:
"Er der tale om en klumpplante, skal nettet omkring rodklumpen blive siddende på, men nettet omkring stammen skal bindes eller klippes op, og forsigtigt lægges ud til siderne".
Jeg har haft en lang diskussion frem og tilbagemed dem, hvor jeg påpeger, at net af kunststof skal fjernes, men får denne besked . "Vores anbefalinger er i overensstemmelse med Normer og vejledning for anlægsgartnerarbejde som anlægsgartnere og andre fagfolk i den grønne branche arbejder ud fra."
Er det mig, som er galt afmarcheret? Det er min påstand (og erfaring) at kunstnet forhindrer udvikling af rødder på grund af indsnøring/indgroning.

Svar

Indsendt af Tom Andersen  (28-02-2016)

Jeg er enig med dig, men der er måske en ubehagelig forklaring på, at visse planteskoler anbefaler at lade net mm blive på planten ved plantning:
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/14605.html

Haveselskabet reklamerer også lige nu med et arrangement med Gartneriet Toftegaard, som angives at være et økologisk gartneri - det er det vist langt fra....

Råd og vejledning fra Haveselskabet bærer, efter min erfaring, ofte præg af at komme fra både tredje og fjerde hånds "eksperter".

Indsendt af Hans Olav Nymand  (28-02-2016)

Jeg tror du har ret.

Men jeg har også haft diskuteret visse ting med Haveselskabet, og det er min opfattelse at de i udpræget grad lider af "Vi alene vide" mentalitet.

Deres baggrund er klassisk havebrug og garterarbejde. og både hvad angår teknik og biologi er de ikke særlig "moderne".

Indsendt af Anne Marie  (28-02-2016)

Hov,hov, spis nu lige brød til!
Som faglært planteskolegartner af den gamle skole har lavet tusindvis af klumpplanter med sisal-net omkring.
Hvis en klump revnede ved opgravningen, fik man røffel af mester. Sådan en klump blev kaldt en 'amerikaner'= fusk.
Så kom akryl-lærred, som aldrig rådnede, så man kunne plante dem om hvert 2.år uden de revnede.
Man er nu mange steder gået over til sisal igen, da det forsvinder på et år.
Akryl skal altid løsnes og rulles ind under klumpen uden at løfte denne. Haveselskabet har ikke skrevet det tydeligt nok.
Haveselskabet bruger os fagfolk som rådgiver i forskellige spørgsmål, men her har jeg ikke været med indover.
Hilsen
Anne Marie

Tilbage til forsiden         Skriv svar