Debatforum


Rester af gamle bøge ved Susåen nær Herlufsholm præstegård.


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Jes Romme  (08-01-2015)

Ved den øvre åsti langs Susåen, lige syd for Herlufsholm præstegårds have, Lille Næstved, og i markskellet, står en meget gammel og mørnet stub fra en kæmpe bøg. Jeg var på en tur der til med min far i november. Han er 98 år og er opvokset på Lille Næstved skole 1920 - 30 og husker det mægtige omfangsrige træ, som han tit gik ud til med sin bror. Den gang var træet allerede i forfald. Toppen var for længst brækket af og var væk. Der lå store nedfaldne grene omkring stammen, som var fuldstændig hul og hullet mange steder. Midt i stak nogle udgåede og spinkle trærester op fra kerneveddet. Nogle af dem har nok været 5 meter lange. Kun i den ene side af den omfangsrige stamme stak et par levende grene højt til vejrs, nærmest vokset ud fra den hule stammes tynde kant, hvor barken endnu var levende. Nu målte vi stubbens omkreds ved jorden til 11½ meter. Lige syd for, og også i markskellet, stod dengang to andre store bøge meget tæt sammen. Det var noget særegnet, som min far lagde mærke til den gang. For det ene træs vedkommende var kun den mørnede stub nu tilbage.Det andet træ havde sin gamle stamme liggende.
Findes der nogle optegnelser i foreningen over disse gamle bøge? Jeg har henvendt mig til Herlufsholm skovfoged. Han kender intet til træerne, som var en gang, og da han, som han siger, er den ældste nulevende, så er der ingen, som kan fortælle noget fra den side.
Jeg synes, at det kunne være interessant at høre andres oplevelser af træerne, da de stod i deres velmagt, og måske se optegnelser af deres størrelse.Også i forbindelse med, at jeg er ved at skrive min fars erindringer.
Venlig hilsen
Jes Romme
Margrethevej 10
Haslev

Svar

Indsendt af Hans Erik Lund  (08-01-2015)

Hej Jes

Tak for oplysningerne om de gamle bøgetræer.

Jeg er ikke stødt på træerne i vores Træregister, så jeg kan desværre ikke hjælpe dig med mere information.

Heller ikke V.J.Brøndegårds Folk og Flora (bind 2), som omtaler en lang række bemærkelsesværdige træer, har oplysninger om træer i nærheden af Næstved.

Jeg vil gerne lægge dine oplysninger ind i Træregisteret, så kan du hjælpe mig med nogle fotos og en præcis gps-placering (kan tages på www.krak.dk)?

Du kan benytte denne e-mail adresse: dtr@dendron.dk.

Mvh.
HEL

Indsendt af Jes Romme  (11-01-2015)

Tak for dit gode undersøgelses arbejde af træerne ved å stien ved Herlufsholm præstegårdshave. Du må meget gerne lægge data ind i træ registeret. Jeg kan sende billeder af en stub og det sidste træ, som ligger ned. ang. GPS over Krak.dk, så er stedet her 55 grader 14' 27.0" N 11 grader 44' 49.9" E.
Mange hilsener
Jes Romme

Tilbage til forsiden         Skriv svar