Debatforum


Sjældne Pinus sorter i DK


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Steffen  (27-02-2014)

Jeg prøver mig tit frem med nye Pinus arter og har de sidste par år gjort en del i arter fra nord amerika.

Af arter jeg har kan nævnes: Pinus Ponderosa, Lambertiana, Jeffrey, Aristata og Longaeva.
Alle gror fint og har klaret de sidste par vintre.

Har også en del Redwoods, Mammuttræ, Tsuga heterophylla og Thuja plicata.

Men prøvede også Pinus Radiata, den frøs lidt tilbage første vinter men ser rigtig fin ud iår. Er der nogen som har prøvet den??
Den gror virkelig stærkt og synes ikke at have hørt om den her i landet. Det kunne være spændende og se hvor godt den ville klare sig her.

Forresten, hvis nogen skulle have interesse i Lambertiana, Jeffrey og Mammuttræer så sig til. Jeg er i overskud af disse og sælger gerne nogen.

Svar

Indsendt af Peter Ole Kvint  (25-03-2014)

Generelt er alle nåletræer afprøvet i Danmark. Men ikke alle provenienser. Det vigtige er at få arterne fra det sted hvor arten har overlevet istiden, fordi der er den største genetiske variation, og derved tilpasnings evne til Danske forhold. Der kan også være problemer med arternes frugtbarhed i Danmark.

Indsendt af Folmer  (03-11-2016)

Samler på pinus sorter og vil gerne købe.
bedste hilsen Folmer frh@km.dk

Indsendt af Pedersen  (08-12-2018)

Har du stadig et overskud af Pinus lambertiana ? i så fald, vil du være interesseret i at sælge et par stykker ? Mail: johanpedersen93@hotmail.com

Tilbage til forsiden         Skriv svar