Debatforum


Hvor galt gik det med de gamle ege og stormen?


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Christian  (30-10-2013)

Af ren nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at vide hvor galt det gik med vores kæmpe ege rundt omkring i Danmark i stormen okt 2013.

Er der nogen der har været rundt og kigge i f.eks dyrehaven ved klampenborg?
eller ved nogen af de øvrige kæmpeege der står på træregistret?

Svar

Indsendt af .........  (08-11-2013)

Er der overhovedet liv herinde??? hvis forummet er helt dødt kan man vel lige så godt melde sig ud af foreningen..!

Indsendt af Stormramte ege  (08-11-2013)

Jeg har ikke set væltede ege undtaget søjle ege som måske ikke har samme rodudvikling som 'alm' ege ellers er det mest gået ud over pil og popler de steder jeg har set det i bymiljøet. Alle observationer er interessante og ja der kunne være flere kommentarer herinde. Mange prfessionellenhar nok haft travlt med at gøre tabene op.

Indsendt af Hans Erik Lund  (08-11-2013)

Vest for Gerlevparken mellem Skibby og Jægerspris er der en række egetræer (stilkege). De er ca 35 år gamle, men da de har stået frit, er brystdiameteren ca. 50 cm.
Af disse træer er det ene væltet med rod og det hele.
2 andre er flækket ved en tvege. Det ene kan bevares nogle år, det andet bliver fældet en af dagene,
Men der er også brækket store grene af på mogle af de andre træer. Eg har den ulempe, at de nederste grene bliver meget lange og tunge, og hvis de ikke brækkes af på grund af storm, er det ofte på grund af vægten, at de brækker at. Det giver nogle sår, som giver adgang for svampeangreeb, og er dermed stærkt begrænsende for træets levetid.
Træerne i Dyrehaven (og andre steder) har jeg ikke noget nyt om.
Mvh.
HEL

Indsendt af Jan  (14-04-2014)

Der er et ca 700 år gammelt egetræ i Hareskoven nord får kbh, jeg tager snart ud og ser om det er væltet efter stormen men jeg tror det ikke

Tilbage til forsiden         Skriv svar