Debatforum


Sequoiafarm Kaldenkirchen


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Steffen  (12-07-2013)

Hej.

Har der været ture til dette arboret??

http://sequoiafarm-kaldenkirchen.de/

Det ser rigtig spændende ud, specielt med de nord amerikanske arter som jeg er ret vilde med.
Men som jeg kan læse mig til, så har de en stor Redwood (Sequoia sempervirens.
Jeg var ellers af den overbevisning at de ikke kunne grå så langt nordpå i Europa pga de hårde vintre vi har.
Jeg formere selv en hel del træer fra det nordvestlige usa (Sequoiadendron Gigantieum, pinus ponderosa, p lambertiana, p jefferey, p longaeva, p balfouriana og flere mere kendte arter her i landet.
Men har aldrig prøvet med Sequoia sempervirens, da jeg ikke troede de ville klare vinteren.

Har i andre kendskab til Sequoia sempervirens som gror heroppe af??

Svar

Indsendt af Hasn Olav Nymand  (12-07-2013)

Hej Steffen,


Jeg har da selv 2 S. sempervirens i min have på Amager; der gror de fint og har klaret de forgående strenge 2010 - 2013 vintre fint. Det højeste er dog kun lige 3 m så det er stadig noget i læ af huse og anden beplantning.

De har da også et i Botanisk Have, Kbh. - det er ret stort. Og mener de både har et i Arboretet i Hørsholm og i Forstbotanisk Have, Charlottenlund.

Jeg tror vintrene skal være meget strenge, altså hen a la de såkaldte krigsvintre under 2. verdenskrig får den ikke kan klare sig.

Kan tilføje at jeg også har haft 2 Sequoiadendron. Den rene art klarer sig fortsat fint, men min 'Glauca' blev så hårdt frost/vind/tørkeskadet i vintere 2011/12 at jeg fældede den. Ca 80% af nålene var helt lysebrune da foråret kom.




Hans Olav

Indsendt af Steffen  (12-07-2013)

Det var da en dejlig nyhed :-)

Beholder den også bladene om vinteren og fryser den tilbage??

Jeg må have hente nogle frø fra usa, vil helt sikkert prøve den nu.

Mine Sequoiadendron klare vinteren fint, første års planter kan godt fryse noget tilbage. Men de skyder igen fra stammen. Men ellers er der ingen problemer med dem. Jeg har også en 1,5m høj Glaucum, den har ingen problemer med vinteren. Men den gror utrolig langsom. Det positive er dog at den har fået to kogler i år, noget tidligt synes jeg.

Indsendt af Hans Olav Nymand  (12-07-2013)

Hej Steffen,

Den beholder skam fint bladene om vinteren, omend nogle enkelte skud godt kan fryse tilbage. Indtil nu har jeg dog ikke set problemer med top-skuddet der synes at klare sig fint selvom temperaturen runder de -15 om natten.

Det må være 2 forskellige slags glauca vi har (har haft) for min voksede temmelig hurtigt, ca. 60cm om året. Jeg havde den ca. 5 år så den var ikke helt lille da jeg fældede den.

Tilbage til forsiden         Skriv svar