Debatforum


Vintereg (Quercus petraea) og trivsel


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Jakob Buhl  (03-06-2013)

Mange steder har jeg iagttaget, hvordan vinteregen ofte virker mere sund og har mere mørkegrønne blade end stilkegen (Quercus robur), der er mere bleg i det.

Det har jeg f.eks. set langs Niels Bohr Allé eller deromkring i området ved SDU-Odense Universitet og Forskerparken, hvor Odense kommune i sin tid har plantet dem.

Det ses også tydeligt i Låddenbjerg Plantage ved Søby på Ærø (hvor der er begge arter og iøvrigt også rødeg (Quercus borealis)).

Kan ikke huske om det så ud på samme måde i Hald og andre steder, hvor begge arter forekommer naturligt og hvor jeg har været. Men det tror jeg.

Så kommer spørgsmålet: I går lagde jeg mærke til en række vinterege ved Ommel Stadion nord for Marstal. Bladene var helt blege, altså som typisk stilkeg. Mon det er på grund af mistrivsel eller er det på grund af en anden proveniens? Er der nogle bud?

PS: Måske vil det interessere nogle at høre, at jeg også på Ærø netop har set blomstrende duneg (Quercus pubescens) og at der i føromtalte Ommel vokser en gammel humlebøg (Ostrya carpinifolia).

Endnu ingen svar i dette emne!

Tilbage til forsiden         Skriv svar