Debatforum


Ny sygdom i flere af vores træer?


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Chr. O  (10-06-2012)

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/06/10/082622.htm


Åhh nej - Syntes det er mere end nok vi har mistet alle vores gamle elme, og nu er vores gamle asketræer også ved at gå til.. Skal vi nu også forvente bøg og andre arter går samme vej? hvad med eg, kan denne sygdom gå på mit ynglingstræ også?

det ville være en katastrofe i min verden.. -/

Svar

Indsendt af Steffen  (10-06-2012)

Ja den vil højst sansynligt gå på eg også.

Men sådan går det desværre når vi bliver ved med at hente planter med jord hjem fra udlandet. Man burde udelukkende bruge frø, hvis man vil have planter som ikke naturligt gror her.

Men dette ses jo overalt på jordkloden. Fx i USA kæmper de hårdt med Rustsvamp som allerede har dræbt kæmpe skovområder og truer med at udslette hele fyrarter. Svampen kom til USA for 100år siden ved et uheld fra europa.

Også Lawsoniana cypres kæmper hårdt i usa mod en svamp som angriber roden og dræber træet. De er gået kraftigt til værks og alt som har været i områder med svampen skal vaskes inden det må forlade området da den spredes via jord sko og dæk.

Men Skovene har det hård herhjemme, Elm, Ask og nu de fleste løvtræer trues og også mange nåletræer af rodfordæver.

Men vi kan prøve at beskytte vores have ved kun at plante træer som er sået i jord som ikke kommer fra udlandet.

Indsendt af Jan Becher  (11-06-2012)

Til Debatforum,

Truslen fra den nye plantesygdom Phytophthora har gartnerierne kæmpet med i årevis ifølge min gartnernabo, men nu er sygdommen desværre kommet til skoven. Er det et resultat af de manglende kolde vintre i de seneste år??

Ikke alt ser ud til at være "sort", i min skov ser jeg i de sidste år mængder af elm som dels skyder fra gamle elmestubbe fra træer vi fældede i midt 90'erne og dels elme som må stamme fra frø der har ligget i jorden. I den fugtige del af skoven under eg plantet 1995 kommer der nu mængder af unge elme som gror med expresfart. Jeg ser også adskillige større elme (6-7m) som nok er omkring de 10 år og vokser fint. Skoven ligger på Nordfyn.

Mit spørgsmål: har elmebarkbillen virkelig "udryddet sig selv" eller vil vi se den igen i en ny bølge?? Er der erfaringer fra andre steder i landet med genkomst af elm??

Hilsen

Jan Becher
jan.becher@privat.dk

Indsendt af Gunner.  (11-06-2012)

Ja,der er tilsyneladende ingen ende på elendighederne.
Hvad elm angår,må billen logisk set,være gået tilbage i antal i takt med,at elmene er mindsket.
På Bispebjerg Kirkegård i København hvor jeg arbejder,er de største elme omkring 10 m høje,og vel ca 15 år gamle.
Der er både stor og småbladede typer og også korktyper.
Hvad Phytophtora angår,er jeg lidt forvirret : I nogle medier nævnes kun bøg på fugtig lav bund,mens andre nævner næsten alle arter.
Er der nogen som ved mere ?

Indsendt af B.Vibo Jensen  (12-06-2012)

B. Vibo Jensen
Til debatforum,
Om Phytopthora - det lyder uhyggeligt!
Jeg "slås" med askesyge , kastaniemøl, og måske stadigt elmesyge , samt, tror jeg, sygdom i mine Chamaecyparis lawsonianae. 12 m. høje træer midt i bevoksningen dør.
Min lille askeskov er næsten kaput, kastanietræerne lever men!! Elmene Døde fpr 10-20 år siden, rigtignok er her nu nye elme, heraf en ca. 13 m høj der "overlevede" som pur.
Men nu er det galt i en lille lund af gl. Korkelme - der er de sidste par år døde halvdelen (4-5 træer). Er det Elmesyge?
For at gøre det hele rigtigt "træsurt" døde mine største rødgran i vinter gr. oversvømmelse (naboens dræn var i uorden).
Kommer der nu sygdom i bøgene og andre løvtræer- så bliver det godtnok surt at være træmand her på mine gl. dage.
Med venlig hilsen
B. Vibo Jensen.

Indsendt af Lønbæk Planteskole  (12-06-2012)

Asketoptørre begyndte i Vestjylland for 10-15 år siden, så vi har konsekvent udfaset træet i skov,læhegn og have. Men når man ikke fjerner stubben dukker honningsvampen op og spredes via de døde rødder til nabotræer og slår dem ihjel.
Jeg har søgt råd hos alverdens skovinstanser, men fået sludder for en sladder, at det ikke er noget problem i skovbruget.
Nu har de opdaget, at det ER et problem, og det kan ikke standses.
I England er det et stort problem. Der bruger de blåsten i jorden ved nyplantninger.
Er der nogen der kender en løsning til havebrug??
Anne Marie Lund Pedersen

Indsendt af Steffen  (12-06-2012)

Hvad angår elmesyge, er det kun store træer den angiber. Billen skal kunne leve indenunder den store tykke bark.
De små elme kan den ikke leve i, og de bliver dermed ikke angribet.

Så elmen skal nok overleve, den spreder sig jo villigt. Men om der er flere biller tilbage når de små træer er blevet store må tiden jo så vise.

Indsendt af Jan Becher  (15-06-2012)

Plantesygdommen som skyldes Phytophthora svampe er beskrevet i følgende artikel:
Clive Brasier, Phytophthora Pathogens of Trees: Their rising profile i Europe, Forestry Commision Note, October 1999, 1-6, FCIN30.
Man der findes helt sikkert masser af nyere artikler om emnet.
Hilsen
Jan

Indsendt af Nielsen  (19-06-2012)

Kære alle.

NaturErhverstyrelsen udsendte i april et faktaark om Phytophthora. Det kan findes her: http://1.naturerhverv.fvm.dk/europ%C3%A6isk_visneskimmel.aspx?ID=14708

På deres hjemmeside kan man desuden blive klogere på bl.a. plantesundhed og skadegørere.

Mvh.

Indsendt af Steffen  (17-07-2012)

Jeg har lige gravet to mindre popler op og brændt, de havde begge poppelkræft.

Populus Alba Nivea
Populus canadensis Robusta

Ved i om det smitter gennem jorden?? og om jeg kan plante Nivea igen??
Jeg var nemlig glad for den, et smukt træ!

Tilbage til forsiden         Skriv svar