Debatforum


ukendt kæmpe eg fundet i jylland


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Christian  (08-05-2012)

Har netop fundet en ny kæmpeeg i dag- målte den til 770 i brysthøjde.. den står ved støvringgård kloster 10 km fra randers...fed oplevelse.. -)

Svar

Indsendt af Steffen  (09-05-2012)

Ja det er sjovt når man pludselig får øje på nogle kæmpe træer ingen egentlig har bemærket.

Jeg har selv haft samme oplevelse... I parken ved Palsgaard Gods, står 3stk Mammuttræer plantet i en trekant.
De er, og jeg underdriver bestemt ikke KÆMPE! Alle der snakker om store Mammuttræer her i landet nævner alle dem ved Langesø. Måske ingen er klar over at disse eksistere?? Desuden har de også skrevet et andet træ på skiltet ved træerne. "Amerikansk Kæmpe Gran Abies Gandis"

Indsendt af Christian o  (09-05-2012)

Spændende, hvor tykke er de i brysthøjde?

Indsendt af Steffen  (10-05-2012)

Jeg har faktisk aldrig målt dem, men de er nok omkring 1,5 til 2m i diameter. Uden jeg dog er sikker. Men må hellere have dem målt engang.

Mon der er nogen som bor i Vejle/Horsens området som kan tage en tur derud og måle dem???

Indsendt af Christian o  (10-05-2012)

Gør jeg gerne en dag.. -) skal alligevel selv se dem.. -) står der også gamle ege der?

Indsendt af Steffen  (10-05-2012)

Der er en del ældre træer, så mon ikke du kan finde en eg eller to...

Jeg har ikke gået hele parken igennem, da det var helt tilfældigt jeg så de store mammuttræer i vinters.

Indsendt af Paalsgård træer  (22-05-2012)

Nu har jeg set og målt dem.. 4,70 i brysthøjde er den største og de andre er samme størrelse pånær nogen få cm.. -)

Indsendt af Steffen  (22-05-2012)

fedt at du gad tage derud og måle dem! Hvad synes du om dem?? Du er måske mest til eg?? Jeg synes de er vildt flotte. Måske de største i Jylland.

Indsendt af Hans Erik Lund  (31-05-2012)

Hej

Må jeg lægge oplysningerne ind i Træregisteret?

Hvis "ja", er det så også muligt at få et billede af træerne?

HE

Tilbage til forsiden         Skriv svar