Debatforum


Middelhavsege med videre


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Jakob Buhl  (13-04-2012)

Er der nogle her der har erfaring med forvekslinger mellem Quercus ilex, Quercus ilex ssp. rotundifolia og Quercus coccifera?

Det er en af mine ærøske barndomskammerater, men i dag bosat i Malmö, der spørger.

Han har købt en Quercus ilex, men mener der kan være tale om en af de to andre.

Med venlig hilsen

Jakob Buhl,

Marstal.

PS: Hvis nogle her har erfaringer med dyrkning af Rhamnus catharticus, Rhamnus frangula og Porse samt Ulmus laevis, hører jeg gerne nærmere.

Svar

Indsendt af Hans Olav Nymand  (13-04-2012)

Hej,

Jeg har en Quercux ilex, men intet kendskab til de 2 andre.

Jeg har også en porse stående i et sumpbed.

MvH
Hans Olav Nymand

Indsendt af Jakob Buhl  (14-04-2012)

Hvor længe har du haft porsen stået og stammer den fra naturen?

V.h.

Jakob

Indsendt af Hans Olav Nymand  (14-04-2012)

Jeg har haft porsen nogle år nu, og lavet en del god snaps af den :-)

Den er købt på en dansk web-planteskole, husker ikke hvilken. Men jeg kan se den fås både på www.lundhede.com og www.plantetorvet.dk - og så fås den nok andre stder også.

Hans Olav

Indsendt af Nielsen  (21-04-2012)

Hej Jakob.

Jeg mener, at man regner "rotundifolia" som en varietet, og det korrekte navn er Quercus ilex var. ballota. Dens agern er meget spiselige (søde); jeg har set den dyrket i bl.a. Portugal.
De to (Q. ilex og Q. ilex var. ballota) ligner hinanden, men varietetens blade er ofte lidt mindre og mere afrunde.
Quercus cocciferas bark ligner Q. ilexs men er blegere. Dernæst er dens blade hårløse og meget blanke. Q. ilexs blade har sådan et mat, gråligt filt på undersiden.

Mvh.

Indsendt af Jakob  (23-04-2012)

Hej "Nielsen", tak for dine kommentarer om egene. Dem formidler jeg videre til min kammerat. Han har også taget billeder af dem, tror du, du vil kunne se noget på dem?

Venlig hilsen

Jakob Buhl,

Marstal

Indsendt af Jakob  (23-04-2012)

Tak Hans Olav også for din kommentar vedr. porse.

Indsendt af Nielsen  (04-06-2012)

Hej Jakob.

Du må undskylde det langsommelige svar! Har tilmeldt mig email-notifikationen ved nye indlæg - men det virker åbenbart ikke?

Jeg tror det bliver svært at bestemme ud fra billeder. Især da det nok er unge planter? Men prøv at lægge dem op her - så kommer der måske flere gode bud.

Dbh. Trine Sofie Nielsen :)

Indsendt af Webmaster  (04-06-2012)

Hej Trine
Tak fordi du gjorde mig opmærksom på problemet med de manglende email-notifikationer.
Det skyldes muligvis, at der har været en lang række tilmeldinger uden valide emailadresser, så måske skal systemet laves på en anden måde - fx med en henvendelse direkte til webmaster?
I første omgang har jeg renset email-listen. Så må vi se, om det har hjulpet. I er meget velkomne til at sende en mail til leif.bolding@gmail.com, hvis I har fået en notifikation i forbindelse med dette indlæg. På forhånd tak!
Mvh Webmaster

Indsendt af Peter Günther  (20-06-2012)

For så vidt angår dyrkning af Rhamnusarterne er der ikke nogen særlige problemer. Jeg har begge arter og frangula under to meget forskellige betingelser fsa jordbund. Frangula er en fantastisk ornamental busk og dertil fantastisk bi-træk plante.

mvh Peter G

Tilbage til forsiden         Skriv svar