Debatforum


Bøger om træer


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Steffen  (15-10-2011)

Jeg er på udkig efter nogle bøger som beskriver træer rigtig godt.
Det skal ikke bare være de normale kendte træer, men med mange specielle og mere sjældne træer.
Har i nogle gode forslag??

Svar

Indsendt af Nielsen  (17-10-2011)

Et par field guides jeg kan anbefale:

White, White & Walters: A field guide to the trees of Britain and Northern Europe. Forlaget Oxford fra 2005

Johnson & More: Tree Guide. Forlaget Collins fra 2004

Og også den gamle bog "Træernes Bog - Internationalt Træ-atlas" af Hugh Johnson. Den er fra 1975 og kan nok kun fås hos en antikvar.


Indsendt af Hans Olav Nymand  (29-10-2011)

Der er flere gode bøger:

Alan Mitchell: Træer i Nordeuropa (GAD) er ret omfattende og med detaljerede beskrivelser, men få billeder. Den fås på mange biblioteker og antikvarisk.

Roger Philips: Træer i Danmark, 2 bind (Forlaget Danmark) er også ret omfattende, men billeder af alle træerne i bogen, men lidt korte beskrivelser. God til blade. Fås antikvarisk (billigt!)

Hugh Johnson: Trees (2010, Octopus publishing) er en opdateret version af hans gamle "Træernes bog" og ret god - der er dog ikke så mange artsbeskrivelser, men mere grupper af træer. Alligevel meget læsværdig. Jeg fik min via Amazon.

Gelderen & Hoey Smith: Illustrated Encyclopedia of Conifers (Timber Press), ret dyr men omfatter samtlige arter af nåletræer i hele verdnen. Så er man da dækket ind der. Gode billeder og beskrivelser.

Og i samme boldgade som Hugh Johnson's "Tress" kan jeg anbefale Aljos Farjon's "A natural history of Conifers".

Hans Olav

Indsendt af Knud Ib Christensen  (06-11-2011)

Endnu en god felthåndbog er
Keith Rushforth 1999. Trees of Britain & Europe. Harper Collins Publishers -
ligesom den nye udgave af Fitschen, Gehöllsflora

Indsendt af Gunner.  (11-03-2012)

Jeg vil også gerne varmt anbefale Træer i Nordeuropa af Alan Mitchell.
En af dens største kvaliteter,er den danske oversættelse af Søren Ødum - han var en stor kapacitet på området - bl.a. fordi han ved hver art fortæller, hvor i Danmark de kan findes.

Tilbage til forsiden         Skriv svar