Debatforum


Danmarks største blodbøg


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Randi Larsen  (26-05-2023)

Hej - jeg læste på Gråstens avis på nettet at blodbøgen i Gråsten præstegårdshave er opmålt af jer til Danmarks største med en omkreds på 6,4 meter. Nu er der så en person som har opmålt blodbøgen på Vridsløse statsfængsels grund, til 7 meter i omkreds. Det står på Facebook gruppen ‘ du ved du er fra Albertslund når…” (jeg bor ikke selv i Albertslund men er vokset op i Vridsløse) - dette er vel værd at undersøge? Den er målt langt nede ved jorden, jeg kan evt. sende en kopi af teksten.
Med venlig hilsen Randi Larsen

Svar

Indsendt af Randi Larsen  (26-05-2023)

- her er hvad hun skrev om opmålingen:
Hvad tror du omkredsen af fængselsgrundens kæmpe blodbøg er ? Jeg har målt den 1/2 m over jorden, ved at fastgøre en snor og ret møjsommeligt gå rundt om træet og dernæst måle snoren. Resultatet er overraskende. Jeg fortæller det om 24 timer !!!! 🤪 PS ! Den er ca. 90 m i højden og ca.150 år gammel !
Der blev så senere tilføjet et svar om at den er opmålt til 7 meter - men der er også kommentarer om at 1/2 meter over jorden ikke er korrekt.
Med venlig hilsen Randi Larsen

Indsendt af Hans Erik Lund  (26-05-2023)

Tak for meldingen om blodbøgen i Vridsløse :-)

Blodbøgen i Gråsten blev målt foråret 2020 (6,44 m 1,3 m over terræn), og den er i 2022 overgået af blodbøgen på Støvringgård Kloster, der blev målt 7,72 m (0,70 m over jorden) og Knudebøgen ved Jægerspris (6,80m).

Det kunne derfor se ud til, at bøgen ved Vridsløse er en ny nr. 2, så jeg må forbi med et målebånd på et tidspunkt.

I Træregistreret måles træerne normalt 1,3 m over det omgivende terræn, hvilket er den normale målehøjde i skovbruget. Ved at måle i den højde undgår man at måle på højtsiddende rodudløb og den kraftige afsmalning, som nogle træarter har (fx. Mammuttræ og Thuja).

Mvh.
Hans Erik Lund

Indsendt af Hans Erik Lund  (26-05-2023)

Vedr. opmålingen af blodbøgen på Vridsløse Fængsels grund må man nok være lidt skeptisk ved at træet har en højde på 90 m.
Det højeste danske træ (en Douglas SØ for Silkeborg) er omkring 54 m højt.

De højeste danske bøge er omkring40 m og står NØ på Peter Lieps hus i Dyrehaven ord for København.

Mvh.
Hans Erik Lund

Indsendt af Hans Erik Lund  (26-05-2023)

Glemte at notere, at træer kan måles i en anden højde end 1,3 m over omgivende terræn, nemlig hvis der er store knuder eller grene, som forhindrer måling af omkredsen i den "normale" højde.
I så fald noteres målehøjden og evt. også en bemærkning om årsagen til den ændrede målehøjde.
Mvh.
HEL

Tilbage til forsiden         Skriv svar