Debatforum


Dendrologiske samlinger


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Jakob  (06-03-2021)

Blot en strøtanke, men som ofte har strejfet mig. Det ville være fint, hvis man i netværket på en eller anden måde kunne formidle, når en ejendom (typisk hus og have) med en speciel dendrologisk samling var til salg for, i et forfængeligt håb, at kunne formidle denne til en med interesse og respekt fremfor at det hele bare bliver ryddet (kunne naturligvis også gælde ikke blot samlinger i haver, men også natur- og skovejendomme med naturligt hjemmehørende arter, men jeg tvivler ærligt talt på, at der eksisterer ret meget, om overhovedet noget, på højde med f.eks. Draved skov, Ulfshale på Møn, Frejlev skov, Vesterskærninge Præstegårdsskov eller som vistnok enkelte lokaliteter på Bornholm og i nærheden af Mariager).

Svar

Indsendt af Anne Marie Lund Pedersen  (06-03-2021)

Det ville da være en god ide. Jeg kender da nogle samlinger,der skal afhændes inden så længe. Vores egen samlinger på en del ha, skal da også sælges engang,når vi ikke magter det mere.Her er ikke landbrugspligt eller bopælspligt mere. Og Arne Jakobsen aner ikke hvad han skal gøre med sin samling fra hans fars tid.
Hilsen en 'gammel' kone.

Indsendt af Jakob  (06-03-2021)

Tak Anne Marie! Ja, at der ikke er bopælspligt kan måske ligefrem være en fordel. Ja, udover mine egne personlige eksempler fra Ærø havde du faktisk også strejfet mine tanker. Men der er sandeig også Arne Vagn Jacobsen!!!

Indsendt af Vibo Jensen  (06-03-2021)

Rigtig god ide med oplysninger om ejendomme med træsamlinger. Vores ejendom Vibos Have er på 3 ha. dels skovagtig dels parkagtig, Plantet/anlagt over 50 år. I dag med rigtig mange større træer. (Fem optaget i Dendrologisk Træregister.) Vi er gl. Men har ikke haft ejendommen sat til salg, men kommer der en med veneration for sådan en ejendom så?.


Indsendt af Jakob  (08-03-2021)

Ja, så er idéen i hvert fald luftet. Den kan sikkert gribes an på forskellig vis, men humlen i det er vel - i første omgang - at informationen kan spredes. Imidlertid kan det tænkes, at der kan være folk udenfor vores egen kreds der også ville sætte pris på sådan en information og der er jo næppe tilstrækkeligt mange pengestærke (potentielle) dendrologer. Det kan altid være en drøm at bygge noget op fra bunden, men der må også kunne ses en værdi i at bygge videre på andres - og så er der jo et godt klima til at gøre det i og ikke bare en forblæst mark med stiv eller sandet jord.
Det gik ret hurtigt her i tråden at få oplistet 3-4 i princippet bevaringsværdige samlinger.

Indsendt af Vibeke Bloch Poulsen  (25-03-2021)

Jeg kan kun tilslutte mig ideen, at man her måske kan finde en køber, hvis man vil sælge en ejendom som ikke er et typisk parcelhus. De fleste ejendomsmæglere har ikke nødvndigvis købere med dendrologisk interesse, og er heller ikke i stand til at vurdere værdien af en stor og speciel træsamling. Og desuden er købersegmentet (desværre) meget begrænset. Vi er jo nogle stykker, som er lidt oppe i årene og må nok se i øjnene, at vi ikke holder evigt. Og tanken om, at det hele bliver ryddet og udlagt i græs for at skaffe plads til får eller fodboldbaner, er ikke til at bære! Som Bjarne skriver, er min ejendom her på sydvestsjælland (ikke langt fra Bjarnes) heller ikke til salg p.t., men på et tidspunkt blive det nok for meget for en person.

Indsendt af Karen Fich  (26-03-2021)

Måske man også kunne tilkendegive en interesse for at købe på et tidspunkt?. Vi vil f.eks om nogle år gerne flytte tilbage til Jylland, og kunne godt have interesse i sådan et sted.
Det ville være fint, at kunne se i en oversigt over samlinger/skovejendomme etc om der var nogle der måske ville sælge.
Hvis kontakt kan formidles på den måde, kan ejendomsmægleren også spares.

Indsendt af Anne Marie Lund Pedersen  (26-03-2021)

Har I ide om hvor i Jylland, det evt kunne have interesse til den tid?

Indsendt af Karen Fich  (26-03-2021)

Nok i Øst/Midtjylland, vi er fra Sydøstjylland

Indsendt af Karen Fich  (26-03-2021)

Nok i Øst/Midtjylland, vi er fra Sydøstjylland

Indsendt af Magnus  (22-08-2023)

I forlængelse af ovenstående diskussion vil jeg blot gøre opmærksom på Den Anonyme Almennyttige Velgørende Fond (cvr 34395225), C/O Advokat Inger Højbjerg Christensen, som ifølge sine vedtægter yder støtte til: "Enkeltpersoner/familier, som på grund af svagelighed ikke længere selv magter at holde deres have".

Der kunne eventuelt søges fra foreningens side, med henblik på at betale timeløn til eksperter fra foreningen, som så kunne hjælpe andre, trængende medlemmer med havehold...

Tilbage til forsiden         Skriv svar