Debatforum


Bangsbo-fyr


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Steffen Jensen  (22-04-2020)

Hej.
Da jeg er ved at planlægge hvilke træer jeg skal have på min nye ejendom, og der skal plantes en del.
Herunder vil jeg gerne have en del oprindelige arter af skov træer og Bangsbo-fyren kom derfor op i mine tanker, da den jo siges at være den sidste oprindelige skovfyr.
Er der nogen af jer som ved om det er muligt at få en kogle eller to af den oprindelige Bangsbo-fyr på Læsø??
Skovfyr laver jo masser af kogler, og ville rigtig gerne have frøplanter af den på min grund.
Jeg kunne aldrig finde på at tage til Læsø og selv tage et par stykker, men vil rigtig gerne i kontakt med ejeren og lave en meget høflig forespørgsel.
Er der nogen som kan hjælpe med kontakt oplysninger??

På forhånd tak :-)

Svar

Indsendt af Hans Olav Nymand  (22-04-2020)

Hej,

Jeg kender ikke svaret på dit spørgsmål!

Men du kunne prøve at kontakte Bangsbo Botaniske Have (http://bangsbobotaniskehave.dk/) eller Bangsbo Museum (https://www.kystmuseet.dk/bangsbo-frederikshavn/). Så vidt jeg ved har de eksemplarer af denne oprindelige fyr (deraf navnet Bangsbo-fyren) og det kunne jo sagtens være de havde en kogle eller 2 til overs.

Jeg ved det som sagt ikke, men 2019 var jo et år med meget rigelig frøsætning - også hos fyr.


Mvh Hans Olav

Indsendt af Jakob Buhl  (22-04-2020)

Hej Steffen!

God idé! Jeg har dog ingen kontakter til Læsø, men Arboretet i Hørsholm har en podning stående af Bangsbofyrren. Måske har "Den Danske Træsamling" i Gerlevparken der ejes af Fonden for Træer og Miljø det også?

Hvad andre arter angår, har jo Naturstyrelsen for en årrække side anlagt frøplantager for oprindelige busk- og træarter en lang række steder i landet (blandt andet på Ærø) og så har faktisk Aage V. Jensens Fonde også anlagt noget tilsvarende på en af Rågøerne udfor Lollands nordkyst. Sidstnævnte skal levere materiale, altså planter, til deres projekter andre steder.

Har også selv arbejdet med opsporing af sådanne og opformeret enkelte.

Venlig hilsen

Jakob Buhl

Indsendt af Steffen Jensen  (23-04-2020)

Tak for jeres svar.
Jeg er nu i kontakt med nogen som måske kan hjælpe, så det håber jeg meget de kan :-)

Jacob, har du en mail jeg kan fange dig på?
Vil meget gerne høre mere om dit projekt.

Mvh. Steffen

Indsendt af Jakob Buhl  (23-04-2020)

Hej Steffen,

Ja, du er velkommen til at skrive til mig på JakobBuhl(at)hotmail.com eller søge mig på Skype jakob.buhl

Venlig hilsen

Jakob Buhl

Tilbage til forsiden         Skriv svar