Debatforum


Zelkova


Tilbage til forsiden         Skriv svar
Emnet er startet af  Jakob Buhl  (08-05-2014)

Er der nogen her der kender noget til trivsel for diverse Zelkova i Norden og andre lande i Nordeuropa?
Blomstrer den før løvspring?

Svar

Indsendt af Anne Marie  (09-05-2014)

Hvilken Zelkova mener du?
Z.serrata står som store gamle i Artssamlingen Skovlund i Holstebro. Jeg har ikke set blomster på dem endnu.
Z.carpinifolia overvintrer bedre bedre hos os i haven, men er ikke gamle i gårde.
Hilsen
Anne Marie

Indsendt af Jakob Buhl  (09-05-2014)

Tak for svaret!

Jeg burde måske have skrevet Zelkova sp., for jeg mente alle arter der, mere eller mindre, kan vokse i Nordeuropa.

Det er ikke en familie jeg endnu har beskæftiget mig særligt meget med og var derfor lidt på bar bund.

Dens "fætter" elmen blomstrer jo ihvertfald inden løvspring.

Venlig hilsen

Jakob

Indsendt af Vibeke Poulsen  (12-05-2014)

Jeg kan oplyse, at her i Kvislemark står der to træer - men er ikke helt klar over, hvilken art det drejer sig som. De blev sået for ca. 20 år siden og er fult hårdføre. De blomstrer nu samtidig med løvspring; men blomsterne er ret små og undseelige (små gulgrønne i små klaser). Sidste år satte de masser af frø, men jeg har ikke prøvespiret dem.
Den ene kan ses på billedet for programmet for turen hertil den 31.dennes.

Indsendt af Jakob Buhl  (12-05-2014)

Tak for svaret, som jeg har læst med interesse.

V.h.

Jakob

PS: Har ikke mulighed for at deltage i ekskursionen, men havde allerede på forhånd læst det interessante program.

Indsendt af Anne Marie  (12-05-2014)

Nu bliver jeg nysgerrig, så jeg må hellere besøge Skovlund, for at se om Zelkova blomstrer der i år.
En skam jeg ikke kan deltage i det spændende arrangement.
Hilsen
Anne Marie

Indsendt af Jakob Buhl  (14-05-2014)

Del gerne dine iagttagelser herinde.

De træer jeg havde set og var i tvivl om, må jeg se om ikke jeg kan vende tilbage til efter løvspring. De stod nemlig kun med blomster.

V.h.

Jakob

Tilbage til forsiden         Skriv svar